Webwinkel opzetten
lightspeed ecommerce
Webwinkel Opzetten.nl | Zelf een webwinkel beginnen

Algemene voorwaarden en wetgeving

In de algemene voorwaarden leg je de regels en voorwaarden vast die je bedrijf hanteert bij het aangaan van een overeenkomst. Het is niet verplicht om algemene voorwaarden te hebben, maar doormiddel van het hanteren van algemene voorwaarden hoef je niet bij elke overeenkomst opnieuw te onderhandelen over bijvoorbeeld garantiebepalingen en de levertijd. Bovendien voorkom je op deze manier dat je aangeklaagd wordt door consumenten, voor zover dat juridisch mogelijk is natuurlijk.

Er is geen officiële richtlijn voor de inhoud van algemene voorwaarden. Je mag dus gewoon zelf met pen en papier aan de slag, zolang je je maar binnen de beperkingen van de wet begeeft. Toch besteden de meeste webwinkeliers het uit omdat je in dit soort teksten geen domme juridische foutjes wil maken.

Inhoud algemene voorwaarden
Belangrijke en over het algemeen veel voorkomende onderdelen van de algemene voorwaarden van webwinkels zijn:

  • Levertijd (overmacht)
  • Garantiebepalingen (voorwaarden, geldigheidsduur)
  • Betaling (incasso, betalingstermijn, eventuele rente)
  • Herroepingsrecht (zonder voorwaarden is dit 3 mnd!)
  • Kosten bij gebruik van het herroepingsrecht
  • Uitsluitingen herroepingsrecht
  • Klachtenafhandeling
  • Geschillen(afwikkeling)
Voor voorbeelden van algemene voorwaarden kun je terecht op Voorwaarden.net

De wet stelt twee eisen aan algemene voorwaarden:
  • De inhoud van de algemene voorwaarden mogen niet onredelijk bezwarend zijn voor de wederpartij
  • De wederpartij moet een redelijke mogelijkheid geboden worden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen.

Wanneer je algemene voorwaarden niet aan deze twee eisen voldoen dan zul je je niet op deze voorwaarden kunnen beroepen in het geval van een geschil. Hetzelfde geldt wanneer de wederpartij je algemene voorwaarden niet heeft geaccepteerd.

Zorg er dus voor dat de algemene voorwaarden gemakkelijk in te zien zijn op je website. Wijs de klant voor het aangaan van de overeenkomst nog eens op de algemene voorwaarden en vraag om een akkoord met deze voorwaarden via een aanvinkvakje.