Webwinkel opzetten
Webwinkel opzetten.nl - voor iedereen die een webwinkel wil beginnen
Home | Test jezelf | Over ons | Voorwaarden | Adverteren | Contact | Links

Producten en leveranciers vinden

Een webwinkel begin je niet zomaar. Meestal is de grootste kracht direct de reden waarom je eigenlijk een webwinkel wilt. Je hebt bijvoorbeeld familie in het buitenland waar een bepaald artikel veel goedkoper of completer is dan hier. Of je hebt een hobby waardoor je alles weet van een bepaald merk of branche. Door die kennis ken je precies alle kwaliteitsverschillen en weet je welke producten je moet verkopen om tevreden klanten te krijgen. Als je al weet wat je gaat verkopen en hoe je hieraan komt kun je deze pagina prima overslaan. Toch is de juiste leverancier of het juiste aanbod van de webwinkel lang niet voor iedereen bekend.

Producten

Wat nu als je niet precies weet waar je aanbod uit mag bestaan. Kan zomaar iedereen alles via het internet verkopen? Eigenlijk wel. Natuurlijk zijn er heel veel uitzonderingen maar de meesten zijn vrij logisch. Zoals op voeding (begin alsjeblieft als leek niet zomaar een online slagerij want je krijgt gegarandeerd problemen) maar als je even nuchter nadenkt over de gevaren dan kunnen wij simpelweg zeggen dat als jij ze niet kunt bedenken na 10 minuten logisch nadenken, ze er waarschijnlijk ook niet zijn. Er zijn een paar uitzonderingen die enkel de regel bevestigen. Dat zijn bijvoorbeeld speciale contracten waarbij enkel een geaccepteerde detaillist iets mag verkopen maar dan is het waarschijnlijk ook vrij lastig om in te kopen. Denk aan de exclusieve deal tussen Apple en T-mobile waarbij T-mobile (lange tijd) het alleenrecht kreeg om de Iphone te verkopen in Nederland. Los van dat soort uitzonderingen zijn er vrij weinig regels over wat je mag en kunt verkopen en wat niet.

Dat wil niet zeggen dat wij je dan ook aanraden om zomaar alles te verkopen! Als je webwinkel eenmaal gaat beginnen dan ga je waarschijnlijk vragen krijgen. Of als je slechte producten verkoopt dan krijg je retourzendingen en annuleringen. Zo is er in Nederland de wetgeving dat je alle bestellingen die je per internet hebt gedaan binnen 7 dagen mag annuleren (colportagewetgeving). Als je geen idee hebt wat je verkoopt ken je de risico's en nadelen van het product niet en zul je een veel grotere kans hebben dat je winkel uiteindelijk mislukt. Zoek dan ook een product dat dichtbij jezelf ligt.

Leveranciers

Als je nu een enorm grote hobby hebt en alles van een merk, branche, onderwerp of product afweet is dat een grote plus om hierin een webwinkel te starten. Enkel, hoe kom je nu aan je spullen? Wat als je ze zelf gewoon in de winkel in de stad gekocht hebt? Dat kan enorm lastig zijn. Het is in onze ogen een van de meest genegeerde onderwerpen voor startende webwinkeliers in de media. Je hoort van alles over software en betalingsmogelijkheden maar de groothandels komen zelden aan bod. Dat terwijl ze soms voor particulieren bijna niet te vinden zijn. Groothandels zijn vooral ingericht op business-to-business (ook wel B2B genoemd) oftewel zaken doen met ondernemers. Denk aan de Macro of de Sligro. Daar ga je als particulier niet snel je wekelijkse boodschappen doen. Die groothandels zijn er op ingericht om grote hoeveelheden in een keer te verkopen. Een KVK-inschrijving en BTW-nummer zijn bij de meeste groothandels verplicht. Maar ook al heb je deze, dan is het soms een enorme zoektocht.

De meeste groothandelaren hebben niet zo heel veel interesse om in de reguliere zoekresultaten van telefoongidsen of zoekmachines naar voren te komen. Dit brengt enkel veel vragen van particulieren en dat kost tijd. Toch blijft dit de meest toegankelijke manier om te zoeken. Zoek dan ook niet in zoekmachines naar 'merkkleding aanbod' of 'toeleverancier merkkleding' maar bedenk liever waar zij echt op gevonden willen worden. Zoals 'Merkkleding Groothandel'. Met 'groothandel eten en drinken' kon ik niets vinden maar met 'horeca groothandel' had ik al snel een aantal van de grotere B2B voedingswaren leveranciers te pakken. Met jouw producten zal dit vast niet anders zijn. Probeer met het zakelijke jargon te zoeken. Een andere manier is om simpelweg de zakelijke pagina's van de telefoongidsen erop na te slaan. Wij persoonlijk zijn zelden fan van die gidsen maar in dit onderwerp zijn ze regelmatig sterker dan zoekmachines. Bijna elk bedrijf is te vinden in de telefoongids terwijl in Google enkel populaire consumentenwinkels te vinden zijn.

Verder zoeken naar leveranciers

Producenten willen meestal niet leveren aan de kleine webwinkelier. Zeker niet als deze nog maar net begonnen is. Wel zijn ze vaak op de pers- en voorlichtingafdeling veel vriendelijker als je niet direct vraagt om zelf te leveren maar vraagt waar zij je aanraden om een groothandel voor hun producten te vinden. Als je producten van een bepaald merk erg mooi of goed vindt kun je die best benaderen om te vragen of zij goede groothandels voor je kennen.

In de B2B-wereld is het zeer gebruikelijk dat er regelmatig grote evenementen en beurzen gehouden worden om het nieuwste aanbod te laten zien en demonstreren. Als je op het internet zoekt naar 'beurs + jouw produkt/branche/klasse' kun je soms enorme evenementen vinden die het bezoeken zeker waard zijn en waar je in een dag enorm veel groothandels in een keer kunt spreken.
Zo weet je zeker dat je een goede keuze kunt maken.

 

Meer verkopen?

Maak van je webwinkel een succes. Word lid van WebwinkelKeur voor €7,- p/m en laat geen omzet liggen.