Webwinkel opzetten
lightspeed ecommerce
Webwinkel Opzetten.nl | Zelf een webwinkel beginnen

Een naam voor je webwinkel bedenken

Het bedenken van de naam van de webwinkel is een zorgvuldige taak. De naam van de webwinkel kan later enorme gevolgen hebben! Zowel op operationeel, gevoelsmatig als zelfs op juridisch niveau. Daarnaast moet een bedrijfsnaam eigenlijk wel jaren meekunnen. Het achteraf aanpassen van een naam brengt altijd extra moeilijkheden met zich mee. Stel bijvoorbeeld, je verkoopt online wat leuke kinderkleding en noemt jezelf Japie’s Kinderkleertjes. En later groeit je webwinkel en lever je ook volwassenen kleding en zelfs complete metamorfose-workshops? Zou dat dan nog wel gaan onder de gekozen naam?

Het verzinnen van een naam voor de webwinkel is gelukkig je eigen keuze. Er is niemand die zegt dat een naam niet mag of slecht is. Je eigen naam, zoals in bovenstaand voorbeeld hoeft in het geheel geen slechte keuze te zijn. Denk maar aan Heineken, Zeeman, of Albert Heijn. Alles kan en met dit artikel willen we je zeker niet beperken in je mogelijkheden. Wel willen we je graag informeren over wat er bij andere bedrijven mis is gegaan bij de keuze voor een naam.

Lastig te onthouden

Het is heel leuk om een naam te bedenken als Deloitte & Touche. Maar als je klanten en partners je naam zelfs niet weten uit te spreken, hoe handig is dit dan? Zal iedereen direct weten wat de website van dit administratiekantoor is? Niet voor niets heeft Deloitte in Nederland de naam verkort tot enkel Deloitte. Automatiseringsbedrijf Logica CMG heeft onlangs nog de laatste drie letters uit de naam verwijderd omdat men in het buitenland moeite had de bedrijfsnaam te onthouden. Met enkel Logica is dat toch makkelijker! Probeer een naam te bedenken die handig te onthouden is.

Te lokaal

Een naam als Puta Pita’s kan in Nederland een leuke naam zijn voor een winkel die recepten verkoopt voor Pita broodjes. Anders wordt het als je door het enorme succes wilt uitbreiden naar het buitenland. Puta is in het Spaans een scheldwoord. Met deze naam kom je in het buitenland dus niet ver. Of zoals een andere medium het ooit schreef: “Hoe zullen ze in Amerika hebben staan kijken toen Dick & Kok samen op visite kwamen bij George Bush?”

Tijdgebonden

Het is soms leuk om een hele hippe naam te bedenken. Je winkel Bokito noemen kan een tijdje best een leuk effect geven. Maar weten mensen volgend jaar nog wel wie Bokito was? Een ander voorbeeld is bijv. Jans Cassettebandjes, of Wapphones, de mobieltjes-website! Zeg nu eerlijk, wie heeft er ooit echt zitten wappen met zijn mobiele telefoon? Zo’n naam zou nu dan ook niet meer handig zijn.

Zoekmachines

Als er een trefwoord in je naam zit en je hiervan ook de domeinnaam hebt kan dit positieve effecten hebben op zoekmachines. Zoekmachine-optimalisatie is een verhaal op zich en daar zullen we in dit artikel dan ook niet op ingaan. Maar mocht je later, nadat je winkel een tijdje op het net te vinden is, ook meer met zoekmachines willen gaan doen dan kan het positieve bijwerkingen hebben als je een trefwoord in je adres hebt. Bijvoorbeeld Twinklemagazine.nl wordt beter gevonden met 'webwinkel magazine' dan met 'webwinkel tijdschrift' en dat is mede door het trefwoord in de domeinnaam.

Jouw naam?

Zorg dat je naam ook echt van jou is. Een naam als Philip Sfeerlichting klinkt hartstikke leuk, het internet adres www.philipsfeerverlichting.nl is ook nog vrij. Niets aan de hand denk je? Niet in het begin. Totdat de winkel bekender wordt en mensen van Philips N.V. hem vinden. Zij zullen zich beroepen op hun merkenrecht. Philips is een merk. Elke vorm van gebruik met deze naam in de branches waarin Philips actief is, kan ervoor zorgen dat je de naam van de ene op andere dag kwijt bent. Of zelfs schadevergoeding moet betalen. Maar ook als dat niet zou hoeven, kunnen de financiële gevolgen enorm zijn. Zeker als je van plan bent om ook in het buitenland te gaan verkopen is het aan te raden om te kijken of je naam geen juridische gevolgen heeft.