Webwinkel-keurmerkenEr zijn maar weinig branches met in verhouding zoveel keurmerken als voor webwinkels. Zo zijn er een tiental keurmerken voor webwinkels in het algemeen maar ook elk soort webwinkel kent inmiddels bijna zijn eigen keurmerk. Niet zo vreemd als je beseft dat elke particulier een webwinkel kan maken en mensen via een webwinkel toch geld en persoonsgegevens achterlaten. Er moet dan ook heel wat vertrouwen gewonnen worden voor webwinkels om klanten zover te krijgen. Met een keurmerk wordt dit vertrouwen groter. Eisen van keurmerken aan je webwinkelEen keurmerk voor je webwinkel krijg je (meestal) niet zomaar! Er zitten enkele voorwaarden aan waar je als webwinkel eigenaar aan te voldoen hebt. Veel hiervan zijn logisch. Zo moet je op je website duidelijk aangeven wat je contactmogelijkheden zijn. Enkel e-mail is niet voldoende. Er moet duidelijk een telefoonnummer en fysiek (bezoek)adres van de webwinkel zijn. Ook dient gemakkelijk een KVK-nummer en BTW-nummer te vinden zijn. Particulieren met een webwinkel vallen dan ook meestal af voor een keurmerk. De belangrijkste eisen liggen bij de webwinkel zelf. Voor een keurmerk dien je simpelweg een duidelijke webwinkel te hebben inclusief duidelijke omschrijvingen van je product en natuurlijk de prijs. Geen ongewenste verrassingen achteraf zoals BTW of verzendkosten! Deze dienen duidelijk in het bestelproces naar voren te zijn gekomen. Verder dien je je ruim aan de Nederlandse wetgeving te houden. Oftewel 14 dagen niet-goed-geld-terug-clausule, verschillende betalingsmogelijkheden, inclusief gedeeltelijk achteraf of bij ontvangst betalen. Achteraf is een goede werkwijze van klachten noodzakelijk. Hier willen de meeste keurmerken graag bij helpen! Het is tenslotte in hun belang als ze hier wat naamsbekendheid mee kunnen krijgen. Sommige eisen dan ook dat je klanten de mogelijkheid geeft om hun klacht in te dienen bij het keurmerk of in ieder geval het keurmerk noemt in je klachteninformatie. Bekende keurmerkenEnkele bekende keurmerken voor webwinkels zijn onder andere: Alternatieven voor een keurmerkDe keurmerken zijn verschillend maar één ding garanderen ze allemaal. Dat je er geld en tijd aan kwijt bent. Hoe goed een keurmerk ook is, zorg dat je altijd het nut van het keurmerk overweegt. Vraag bijvoorbeeld eerst een proefmaand aan. Stijgt de omzet die maand niet? Wat is voor jou dan het nut van het keurmerk? Vaak zijn alternatieven zoals het logo van iDEAL en Paypal of van de KVK (met link naar je KVK-inschrijving) soms als soort van alternatief voor een keurmerk voldoende. Ze geven de bezoeker meer zekerheid en herkenbaarheid in zijn bestelprocedure. Want hoe herkenbaar een logo van een keurmerk bij jou ook is, bij particulieren zijn de keurmerken vaak veel minder bekend dan bij webwinkeliers. |