Adverteren met je webwinkelEen groot gedeelte van de mensen die starten met een webwinkel heeft eerst enkele tijd ervaring opgedaan op een online marktplaats of veilingswebsite. Dat soort websites hebben, relatief gezien vooral in Nederland, veel bezoekers. Met name de kwaliteit van het product en de presentatie is hier belangrijk om de aandacht te trekken van al die kijkers! Met een eigen webwinkel is het lang niet altijd zo eenvoudig want eerst moet er gezocht worden voor al die kijkers. Adverteren op een marktplaatsAls je zelf al enige tijd ervaring hebt op marktplaatsen en veilingen is dit simpelweg de gemakkelijkste start om te beginnen met het vinden van bezoekers. Je bent tenslotte al bekend met deze werkwijze. De meeste online ruil-websites hebben wel advertentiemogelijkheden voor webwinkels. Zo hebben www.marktplaats.nl www.ebay.nl en www.speurders.nl (de grootste online marktplaatsen voor webwinkels) alledrie mogelijkheden voor webwinkels. Startpagina-achtige websitesEen andere mogelijkheid om te adverteren en het toch betaalbaar te houden is om te adverteren op startpagina-achtige websites. Zoals dochters van www.startpagina.nl of www.startkabel.nl of de meer in België bekende www.2link.be. Beheerders van deze pagina's mogen zelf een kleine advertentie of gesponsorde links bovenaan de pagina plaatsen. Veel bezoekers krijg je hiervan meestal niet maar de kans dat het om gerichte bezoekers gaat is bij dochterpagina's wel soms wat groter. Banners & AdvertorialsEen banner op een website kopen klinkt soms al vrij duur. Als je bij een reclamebureau gaat vragen naar de mogelijkheden zit je meestal ook al snel in enkele duizenden euro's. Maar als je zelf goed zoekt naar een weblog of website die goed presteert in zoekmachines op de door jou gewenste zoektermen kom je soms op hele leuke niche-sites die te weinig bezoekers hebben om zich werkelijk bij advertentiebureaus aan te kunnen sluiten, maar genoeg om met jou soms best een mooie deal te kunnen maken. Probeer dan ook direct een mooie deal voor beide partijen te maken. Bijvoorbeeld exclusiviteit (zodat hij niet direct morgen al je concurrenten ook gaat benaderen) en een wat langere periode. Bijvoorbeeld een mooie banner bovenaan een pagina, of stukje tekst op de homepage met link naar je website voor een jaar voor een vast bedrag, of een stukje tekst in de eerst komende nieuwsbrief die verzonden gaat worden. Voor de website is dit direct een mooie inkomstenbron en jij kunt, doordat je ze zelf benaderd hebt en niet direct een reclamebureau nodig had soms vrij betaalbaar adverteren. Met een soort van 'no-cure-no-pay'-clausule als 'we ontbinden de samenwerking als er in de eerste drie maanden niet minimaal 100 bezoekers van de advertentie komen' kun je eventueel de samenwerking nog verder uitwerken. Adverteren via een reclamebureauHeb je al de contacten met niche-websites, adverteer je bij zoekmachines en werk je met affiliates maar wil je nog meer? Als eerder genoemde mogelijkheden succesvol bleken dan kun je altijd proberen om het adverteren meer te professionaliseren. Bijvoorbeeld via reclamebureaus. Zo zijn er speciale reclamebureaus die gespecialiseerd zijn in adverteren in zoekmachines, gericht op branche, of laatst kwam ik zelfs een bureau tegen dat zichzelf veel verder dan andere bureaus had gespecialiseerd op tekstlinks op bijvoorbeeld Startpagina-achtige websites. Voordat je lukraak een deal maakt met een reclamebureau bedenk dan altijd eerst of deze wel gespecialiseerd is in de manier waarop jij wilt adverteren. |