Webwinkel opzetten
lightspeed ecommerce
Webwinkel Opzetten.nl | Zelf een webwinkel beginnen

Vergelijkingssites

Vergelijkingssites zijn een belangrijk onderdeel van ecommerce. Vooral in financieel onzekere tijden vergelijken consumenten de prijzen van producten op sites als Kieskeurig.nl en Beslist.nl, om er zeker van te zijn dat ze niet te veel betalen. Maar ook service en verzendkosten worden door de vergelijkers beoordeeld en zijn voor consumenten vaak een doorslaggevende factor. Als webwinkelier kan het daarom lonen je aan te sluiten bij verschillende vergelijkingssites.

Waarom vergelijkingssites?
De bezoekers van vergelijkingssites hebben een voor webwinkels belangrijke eigenschap: aankoopbereidheid. Consumenten bezoeken een vergelijkingssite als ze van plan zijn een product te kopen, en dit maakt dat traffic vanaf een vergelijkingssite veel waard is.

Klantreviews vormen vaak een belangrijk onderdeel van de vergelijkingssites. Als je webwinkel op orde is en je klantenservice goed verzorgd kan dit bijdragen aan een flinke conversiestijging. Consumenten vertrouwen immers eerder op de mening van andere consumenten dan op de mooie woorden van een verkoper.

Hoe werken vergelijkingssites
Consumenten zoeken op vergelijkingssites naar het product dat ze waarschijnlijk willen aanschaffen. De site laat vervolgens een lijst zien van webwinkels die het product verkopen, met daarbij de prijs, de verzendkosten en vaak meningen van anderen vermeld. Via links kan de potentiële koper doorklikken naar de webwinkel om het product al dan niet aan te schaffen.

In tegenstelling tot wat ze wel eens beweren zijn de meeste vergelijkingssites niet onafhankelijk. Als webwinkelier betaal je voor doorverwijzingen naar je website, en ook advertenties op de site dienen betaald te worden. Soms wordt zelfs beweerd dat sommige vergelijkingssites de meest betalende webwinkels bovenaan in de zoekresultaten tonen. Allesbehalve onafhankelijk dus.

Veel consumenten zijn zich hier echter niet bewust van, of weten het wel maar gebruiken de websites toch om een overzicht te krijgen van waar het product dat ze zoeken verkocht wordt. Wanneer er een groot aantal webwinkels aangesloten is bij de vergelijkingssites geeft zo’n site immers een vrij volledig beeld van waar een product te koop is tegen welke prijs. Vergelijkingssites zullen daarom door de consument gebruikt blijven worden, ze blijven een goede hulp bij het vinden van webwinkels die het gewenste product verkopen.

Wat kost het?
Vaak betaal je als webwinkelier CPC (cost per click) aan de vergelijkingsite. Wil je ook een advertentie of logo op de site dan betaal je vaak extra of een vast bedrag per maand.

Uiteraard is het niet zeker of een klikker ook daadwerkelijk overgaat tot het doen van een aankoop via je webwinkel. Ook al zijn bezoekers die je website vinden via vergelijkingssites waarschijnlijk meer bereid een aankoop te doen, klikken staat de internetter vrij en ‘kijken, kijken, niet kopen’ geldt soms ook online. Hoeveel de kosten uiteindelijk zullen zijn is dus moeilijk te zeggen, en hoeveel de vergelijkingssites je uiteindelijk opleveren des te moeilijker.

Vergelijkingssites vergeleken
Bij welke vergelijkingssites kun je je nu het beste aansluiten? Hoewel de meeste vergelijkingssites in grote lijnen overeenkomen zijn er toch kleine verschillen in tarieven en populariteit.

Kieskeurig.nl
Eén van de populairste vergelijkingssites is Kieskeurig.nl. Naar eigen zeggen ontvangen zij ruim 150.000 unieke bezoekers per dag en wordt er maandelijks vijf miljoen keer doorgeklikt vanaf de site naar de verschillende webwinkels wat resulteert in ruim twee miljoen leads. Kieskeurig.nl toont producten in verschillende productgroepen.

Je betaalt als webwinkelier een vast opstartbedrag van 500 euro. Vervolgens betaal je als winkelier een vaste CPC die varieert per productgroep.

Beslist.nl
Beslist.nl is met zo’n 100.000 bezoekers per dag een stukje kleiner dan Kieskeurig.nl. De site groeit echter snel en er zijn inmiddels 775 webwinkels aangesloten bij Beslist.nl. Onlangs sloten Beslist.nl en Kieskeurig.nl een overeenkomst waarin werd vastgelegd dat beide sites enkele van elkaars klantreviews tonen en hiermee doorlinken naar de ander.

Bij Beslist.nl betaal je op basis van CPC vanaf 15 cent. Je zit nooit vast aan een abonnement, abonnementen zijn per dag opzegbaar. Adverteren kan voor een vast maandbedrag.

Vergelijk.nl
Vergelijk.nl trekt zo’n 90.000 tot 100.000 unieke bezoekers per dag. Zoekresultaten zijn onafhankelijk doordat webwinkels niet kunnen betalen om hoger te eindigen in de resultaten. Wel kunnen er losse advertenties geplaatst worden.

Vergelijk.nl rekent een vast bedrag van 300 euro, of 150 euro bij automatisch incasso. Daarnaast betaal je een CPC-tarief dat verschilt per categorie, gemiddeld is dit 17 cent per klik. Voor de link op de winkelinfo-pagina betaal je daarnaast nog eens 20 cent per klik en de prijzen voor losse advertenties verschillen.

Kelkoo
Kelkoo is een internationale vergelijkingssite met in Nederland 2,5 miljoen unieke bezoekers per maand. Op dit moment zijn er zo’n 800 Nederlandse webwinkels aangesloten bij Kelkoo. Kelkoo is actief in 10 landen en je producten kunnen ook in het internationale bestand van Kelkoo worden opgenomen.

Betaling geschiedt op basis van CPC en de minimum bedragen verschillen per categorie. Verder kunnen er ook banners getoond worden op basis van CPM, dus aan de hand van het aantal vertoningen per minuut.

Koopjespakker.nl
Koopjespakker is een vrij grote vergelijkingssite die iets amateuristischer overkomt. Er zijn 911 winkels en webwinkels aangesloten bij Koopjespakker. Er zijn geen cijfers bekend over het aantal bezoekers van de site, maar deze liggen waarschijnlijk lager dan bij de andere vergelijkingssites.

Daar staat tegenover dat je niets betaalt om opgenomen te worden in de site. Het enige wat van je wordt verwacht is het teruglinken van je website naar Koopjespakker.nl. Je kunt 5000 producten gratis plaatsen en betaalt ook geen kosten per klik.

Het is moeilijk te zeggen welke vergelijkingssites het beste aansluiten bij welke webwinkel. Prijzen per categorie verschillen vaak, dus de prijs die je betaalt voor de doorverwijzingen is afhankelijk van het product dat je verkoopt. Verder hangt het aantal bezoekers dat uiteindelijk je site weet te vinden ook af van de concurrentie op de verschillende sites.

Bovengenoemde sites zijn de belangrijkste of goedkoopste vergelijkingssites, om een weloverwogen keuze te maken tussen deze site loont het om je concurrentie op deze sites eens te bekijken en een persoonlijke offerte aan te vragen. Daarna is het een kwestie van uitproberen.