Je voorbereiden op een webwinkelEen webwinkel opzetten is (in veel gevallen letterlijk) als een bedrijf opzetten. Er komt dan ook veel bij de voorbereiding kijken en dit is voor elke webwinkel verschillend. Toch zijn er enkele duidelijke stappen die voor elke webwinkel noodzakelijk zijn. Om je alvast een eindje op weg te helpen hierbij een stappenplan met punten waar je in ieder geval aan moet denken als je een webwinkel begint. Ondernemend?De belangrijkste factor die bepaalt of de webwinkel een succes of een flop wordt, bent je zelf. Kijk vooraf of je wel de juiste persoon bent om dit project op te zetten. Heb je voldoende affiniteit met het product? Heb je voldoende tijd voor het opzetten, het promoten, het beantwoorden van vragen en het helpen van lastige klanten? Het verkopen via internet klinkt als gemakkelijk thuiswerk. In de praktijk blijkt dat het alleen werken en het alleen dragen van alle financiële en persoonlijke tegenvallers behoorlijk veel impact kan hebben op mensen. Bereid je dan ook niet enkel financieel maar vooral ook mentaal goed voor op wat er zoal bij een webwinkel komt kijken. Het product of de dienstVoor een webwinkel van start gaat is het belangrijk tijdens de voorbereiding te weten te komen wat het product of de dienst is en wat de kenmerken hiervan zijn. Weet je exact wat je verkopen wilt, voor welke prijs, doorlooptijd en met welke inkoopprijs? Denk ook aan de randzaken van het product. Weet je bijvoorbeeld wat de transportkosten zijn? Hoe lang het versturen duurt en wat de beste verpakking is om het product schadevrij te kunnen versturen? Weet je waar je het op kunt slaan? Als je geen voorraad wilt, zorg dan voor afspraken met de leverancier zodat je nooit met lege handen staat. Het is vervelend als morgen het product niet meer leverbaar blijkt omdat de leverancier het uit zijn assortiment haalt. Klanten vindenBij een reguliere winkel in een winkelstraat kan het zijn dat zonder marketingplan en promotieplan, er toch zomaar klanten voor de deur staan zodra de winkel opengaat. Bij een webwinkel is dit niet het geval. Het is raadzaam niet direct heel veel verwachtingen te hebben van een eerste advertentie. Daarnaast is een advertentie een momentopname. Hoe houd je de nieuwe klanten gang op gang en heb je onderzocht wat dit financieel voor gevolgen heeft? Opzet webwinkelUit onderzoek blijkt dat de gemiddelde bezoeker binnen 11 seconden wil zien of datgene wat hij ziet aan zijn verwachtingen voldoet. Bedenk dan ook hoe de webwinkel in deze tijd klanten gaat overtuigen. Bijvoorbeeld met gemakkelijke navigatie, beeldmateriaal, korte kenmerklijstjes, etc. Daarnaast moet de webwinkel vertrouwen uitstralen. Zorg dat klanten via de webwinkel gemakkelijk kunnen vinden hoe ze contact kunnen opnemen en wie of wat het bedrijf achter de webwinkel is. Belangrijk is dat de winkel ook aan de eigen verwachtingen voldoet. Als het updaten van de webwinkel veel tijd in beslag neemt bestaat de kans dat je minder gemotiveerd raakt om het bij te houden. Vergeet ook de betalingsmethode niet. Moet er via de winkel afgerekend worden? Dan is een veilige omgeving noodzakelijk. Juridische en fiscale zakenOver alles waar geld over wordt verdiend moet belasting worden betaald. Ook voor de webwinkel. Als je kleinschalig wil beginnen kun je dit gemakkelijk opgeven bij de inkomstenbelasting onder het kopje: inkomen uit overige werkzaamheden. Echt druk hoef je er dan ook vooraf meestal niet over te maken. Erover nadenken wel. Hoe groot wil je worden? Fiscaal kan het behoorlijk schelen of het een eenmanszaak is of dat er als particulier spullen verkocht worden. Verder kunnen instanties, ook al verkoop je als particulier, de webwinkel toch zien als bedrijf. Bijvoorbeeld de particuliere aansprakelijkheidsverzekeraar als er iets misgaat. Ben je dan nog wel verzekerd? Daarnaast kan het gevoelsmatig een reden zijn om toch naar de KVK te stappen met de webwinkel. Klanten nemen een bedrijf soms sneller serieus dan een particulier. Meer informatie over jezelf voorbereiden op een webwinkelEnkele interessante links voor als je
wilt beginnen met een online onderneming: |