Webwinkel opzetten
lightspeed ecommerce
Webwinkel Opzetten.nl | Zelf een webwinkel beginnen

Niche-marketing

Al vanaf de start van ecommerce is niche-marketing populair. Niche-marketing geeft aan dat een webwinkel zich specifiek richt op een eigen niche. Oftewel een misschien kleine, maar specifieke markt. Ecommerce is bij uitstek geschikt voor niche-marketing.

Marktleider in een niche

Doordat een webwinkel relatief goedkoop te starten is en je met zoekmachines juist meer kans hebt om hoog in de resultaten naar voren te komen als je een specifiek aanbod hebt, is de kans op succes met een webwinkel relatief groot. Juist als je de markt zeer ver door segmenteert (verdeelt) tot je uiteindelijk nog maar een kleine markt overhoudt maar hierin wel mogelijk marktleider kan worden.

Drie voordelen van niche-marketing

Concurrentie is en blijft klein
Voor een grote winkelketen is alles dat per jaar geen miljoen euro omzet resulteert amper de moeite. Als jij daarin ziet welke markten ze niet bewerken omdat hier bijvoorbeeld maar 2-3 honderdduizend euro omzet te halen valt en je weet de helft van de markt te pakken kun je hier meestal goed van leven.

Mogelijkheid tot specifieker aanbod van de webwinkel
Een grote keten heeft van een produkt misschien 2-3 kleuren en 2-3 types. In een fysieke winkel wil je geen honderden varianten. Met een webwinkel met duidelijke navigatie en zoekveld is dit geen probleem.

Nummer 1-posities halen op specifieke zoekopdrachten
Als je aanbod groter en specifieker is en je per product wat specialistische achtergrondinformatie weet te melden, dan is de traffic hiervan waarschijnlijk maar een handjevol, maar je conversie (percentage van verkopen in verhouding tot je traffic) zou tientallen procenten kunnen zijn. Met zoekmachine-marketing weet je zeker dat je met deze termen je geld goed besteedt.

Je niche-marketingstrategie bepalen

Als je aan niche-marketing wilt gaan doen is je marketingstrategie natuurlijk extreem belangrijk. Een speler in een niche-markt die enkel wat generieke producten of informatie biedt zal nooit echt succesvol worden. Het is noodzakelijk om een expert te zijn of te worden in de markt. Enkele tips om dit te doen:

Zorg voor een zeer specifiek assortiment
Naast dat dit, zoals eerder beschreven, goed mogelijk is met een webwinkel is het eigenlijk ook essentieel om de hele niche voor je te winnen. Andere partijen zullen pas naar je doorverwijzen als ze denken dat men bij jou echt zeker weten zal vinden wat hij zoekt. Met een diep en uitgebreid assortiment zijn ze hier zekerder van.

Zorg voor veel toegevoegde informatie
Zorg dat er van elk product een grote foto te vinden is, kenmerken zijn, eventueel gebruikerservaringen, handleiding en eventueel met een eigen menu per product alle toegevoegde informatie die over het product bekend is. Meer informatie geeft zoekmachines meer content om je website op gevonden te laten worden en bezoekers zullen jou echt zien als de bron van informatie over die niche.

Werk jezelf uit tot specialist
Als jij als geen ander actief bent in die niche breng dit dan ook naar buiten. Ga schrijven als (gast)auteur voor bladen of websites die dicht bij jouw onderwerp komen. Start een weblog of Twitter-account met het laatste nieuws over jouw niche en kijk of er geen beurzen of evenementen zijn waar je als (gast)spreker een presentatie kan geven over de ontwikkelingen in jouw markt.

Het belangrijkste van alles is natuurlijk om je aan je niche aan te passen. Elke niche heeft zijn eigen doelgroep en kenmerken waardoor elke niche op zijn eigen manier aangesproken dient te worden. Kijk of je de interactie met je doelgroep kunt opzoeken en probeer uit te zoeken waar zij naar op zoek zijn of wat hen ertoe zou brengen om jou bij hun contacten aan te bevelen.