Webwinkel-statistiekenMet statistieken kun je de hoeveelheid bezoekers van je webwinkel meten en hier extra gegevens uit halen. In theorie zijn er natuurlijk maar een of enkele statistieken interessant en met name gaat het dan om de omzet die je webwinkel maakt. In de praktijk wil je echter wel wat meer weten. Bijvoorbeeld over hoeveel bezoekers die omzet is gemaakt, waar deze bezoekers vandaan komen en waarom en waar de bezoekers die niets hebben gekocht zijn afgehaakt. Voor al dit soort vragen en meer, zijn er speciale website-statistiekenprogrammas. Onze mening is dat als je écht succesvol wilt worden met je webwinkel
je een echte statistiekenjunkie moet worden. Enkel bezoekersaantallen
kijken en hopen dat deze stijgen is onvoldoende. Als échte webwinkel-marketingspecialist doe je dat zelfs al niet meer. Je wilt diepgaande statistieken
in je website om uit te zoeken: Webhosting-statistiekenAls je kwalitatieve webhosting hebt gekocht heb je hier waarschijnlijk ook wel statistieken bij gekregen waarmee je de hoeveelheid bezoekers aan je webwinkel kunt meten. De meer bekende webhosting-statistiekenprogramma's zijn bijvoorbeeld AWstats en Webalizer. Beide statistiekenprogrammas zijn vrijwel aan elkaar gewaagd en vrij succesvol. Vooral voor de webhostingprovider. Ze zijn namelijk vrij scherp in het bijhouden van bezoekers en hoeveel dataverkeer deze genereren. Omdat veel webhosting-pakketten gelimiteerd zijn (of zouden moeten zijn) in dataverkeer geven deze statistieken een goede indicatie of je binnen de limiet blijft. Daarnaast zijn deze statistieken gewoon interessant om te kijken. Je hebt in ieder geval een indicatie van het aantal bezoekers, waar deze vandaan komen en hoeveel pagina's ze ongeveer op je website bekijken. Voor de gemiddelde websitebeheerder zijn ze voldoende. Voor webwinkel-eigenaren die de eerder genoemde vijf vragen willen beantwoorden zijn ze dat helaas nog niet. Google AnalyticsGoogle Analytics? Is dat niet dat merk van die welbekende zoekmachine? Jazeker. In 2005 heeft Google het statistiekenbedrijf Urchin Software Corporation overgenomen. Dit bedrijf werd in snel tempo bekend om de goede statistieken die het bedrijf aanbood. Deze statistieken waren mogelijk vanaf 500 dollar per maand. Google heeft het bedrijf in maart overgenomen en na enkele maanden waarin het enkel mogelijk was een bèta-account te maken is de statistiekensoftware door Google gratis voor iedereen aangeboden. Google Analytics (zoals het programma nu heet) is inmiddels uitgegroeid tot een van 's-werelds meest gebruikte en bekendste statistiekensoftware. Het gratis aspect is waarschijnlijk de reden van de populariteit. Google kan het ook voor flink wat geld aanbieden waarbij veel websites er nog steeds gebruik van zouden maken, maar het wil waarschijnlijk juist de kleine Google Adwords (advertentie programma van Google)-gebruikers tonen wat het succes van Google Adwords is voor hun website. Google Analytics en Google Adwords sluiten dan ook naadloos op elkaar aan en gebruikers van beide systemen krijgen veel inzicht in of ze met hun geld enkel bezoekers aantrekken of dat deze bezoekers werkelijk geïnteresseerd zijn en het juiste pad op de website doorlopen. Met Google Analytics zal Google ongetwijfeld zijn advertentie-programma willen promoten. Maar ook zonder Google Adwords is het statistiekenprogramma geheel gratis en vrijblijvend te gebruiken tot een maximum van 5 miljoen paginaweergaves per maand per account. Voor een gratis statistiekenprogramma wat je kunt installeren in ongeveer 5 minuten zou je niet veel kwaliteit verwachten. Het tegendeel is waar. Sinds Google Urchin heeft overgenomen hebben ze veel in dit softwarepakket geinvesteerd en is het uitgegroeid tot een compleet snel, overzichtelijk statistiekenprogramma waarbij je exact kan zien welke bezoekers van welke bron wat precies doen. Voor de meeste webwinkels bieden deze statistieken van Google meer dan voldoende gegevens. Overige statistiekenWaarschijnlijk het grootste nadeel van Google Analytics voor Google Analytics zelf is dat de statistieken eigendom zijn van Google. Doordat een commerciele zoekmachine eigendom is van de statistieken zou deze zoekmachine bij veel gebruik van deze statistieken zichzelf wel eens mooier kunnen positioneren dan het werkelijk is. Bij statistieken wil je natuurlijk het liefste dat deze onafhankelijk zijn. Bij kleine webwinkels is dit risico er natuurlijk niet maar de grootste reclamebureaus zullen niet snel genoegen nemen met statistieken van Google maar zullen een onafhankelijk bureau aanraden voor het bijhouden van statistieken. Bijvoorbeeld www.internetstatistieken.nl die andere opties heeft zoals de mogelijkheid tot het wissen van statistieken of de drukste dag tot nu toe. Voor echt grote websites zoals een onderzoek naar patronen van bezoekers over de 20 grootste websites van Nederland wordt www.multiscope.nl wel eens gebruikt. |