Webwinkel opzetten
Webwinkel opzetten.nl - voor iedereen die een webwinkel wil beginnen
Home | Test jezelf | Over ons | Voorwaarden | Adverteren | Contact | Links

Hoe vraag je gegevens van je klant?

Om een product te verkopen aan klanten heb je veel informatie van ze nodig. Zonder naam, adres en betalinggegevens kun je immers geen bestellingen versturen. Daarnaast is het nuttig iets van je klant te weten zodat je gericht aanbiedingen en marketinge-mails kunt versturen.

Deze gegevens kun je inwinnen door de klant voor hij zijn bestelling doet een account te laten aanmaken waarin de belangrijkste gegevens opgeslagen zijn. Met gebruikersnaam en wachtwoord kan hij in het vervolg dan weer inloggen. Een andere manier is het telkens weer vragen van de nodige gegevens als de klant een bestelling doet.

Dit is een tijdrovend en soms vervelend onderdeel van het bestelproces, dat sommige klanten doet afhaken voordat ze het product besteld hebben. Bovendien onthouden veel consumenten niet de talloze gebruikersnamen en wachtwoorden die ze bij verschillende webwinkels aanmaken. Het idee van snel inloggen voor het checken van de status van een bestelling of het plaatsen van een vervolgbestelling gaat dus ook niet op.

Een oplossing voor dit conversieverlagende probleem is niet gemakkelijk te vinden. Het is immers noodzakelijk dat de klant zijn persoonlijke gegevens achterlaat bij zijn bestelling, want hoe ontvangt hij anders zijn bestelling? En wachtwoorden en gebruikersnamen zijn in principe goede oplossingen voor vaste klanten, maar zullen altijd vergeten worden.

Webwinkels en OpenID

Een ontwikkeling die uitkomst zou kunnen bieden is OpenID : één online identiteit die voor verschillende diensten en websites gebruikt kan worden. OpenID koppelt Facebook-, Twitter- of andere social media-profielen aan websites waar de consument in kan loggen met behulp van OpenID. Zo worden naam en adresgegevens, leeftijd en desgewenst andere informatie doorgegeven aan de betreffende website. De klant kiest zelf welke informatie van welk profiel gebruikt wordt, en voor welke diensten hij OpenID wil gebruiken.

Op deze manier levert OpenID niet alleen een oplossing voor het probleem van tijdrovend gegevens opgeven, het zorgt er ook voor dat je als webwinkelier veel informatie over de voorkeuren en afkomst van je klanten te weten komt. De consument kan immers ook informatie over hobby’s, werk en voorkeuren van bijvoorbeeld een Facebook-profiel aan zijn OpenID toevoegen en gegevens over leeftijd, werk en woonplaats zijn altijd bekend.

De consument kan op websites die OpenID gebruiken met één klik inloggen. En als hij geen Facebook, Twitter of andere online profielenservice gebruikt kan hij op de website van OpenID zelf een identiteit aanmaken die bij aangesloten websites gebruikt kan worden. Kiest hij ervoor om een bestaand profiel te gebruiken om in te loggen dan zal hij vanuit de webwinkel doorgestuurd worden naar de profielensite om in te loggen, waarna hij weer teruggaat naar de webwinkel om zijn bestelling te doen. Zo hoeft hij maar één set gegevens te onthouden, en juist gebruikersnaam en wachtwoord van social media-sites worden door de meeste internetters niet vergeten.

Hoewel de OpenID-technologie wereldwijd door grote speler ondersteund wordt is het in Nederland nog niet echt van de grond gekomen. Daarom is ECP-EPN begin 2009 gestart met het OpenID Plus-initiatief waarmee implementatie van OpenID op nationaal niveau gestimuleerd wordt. Een aantal Nederlandse partijen stelt de belangen van de consument veilig en garandeert een veilig gebruik van OpenID in Nederland door aan de internationale standaard nationale randvoorwaarden toe te voegen. Deelnemende partijen zijn Hyves en SurfNet als indentity providers, en onder andere Wehkamp, Bol.com, ANWB en de Publieke Omroep als partijen die OpenID zullen gaan gebruiken als identificatiemethode. Ook andere webwinkels en websites zullen uiteindelijk OpenID kunnen accepteren als inlogmethode op hun site.

Door ervoor te zorgen dat je klanten snel en efficiënt hun gegevens door kunnen geven neem je een grote drempel voor het doen van aankopen weg, en geef je de klant bovendien minder tijd om zich te bedenken. Initiatieven als OpenID zijn daarom heel waardevol voor webwinkeliers, en kunnen je veel extra conversie en nieuwe klanten opleveren.

 

Meer verkopen?

Maak van je webwinkel een succes. Word lid van WebwinkelKeur voor €7,- p/m en laat geen omzet liggen.