Webwinkel opzetten
lightspeed ecommerce
Webwinkel Opzetten.nl | Zelf een webwinkel beginnen

Webwinkel usability

Nadenken over de inhoud van je webwinkel? Maar dat weet je toch al lang? Je weet toch wat je wilt verkopen? Zo gemakkelijk lijkt het misschien in het begin maar als je even bezig bent kom je erachter dat de structuur, zoals de navigatie of weergave van afbeeldingen samen met de indeling van de inhoud van je webwinkel, veel invloed heeft op bezoekersgedrag en zoekmachines. Er wordt wel gezegd dat als een bezoeker niet in 10 tellen kan vinden wat hij zoekt je nooit iets zal verkopen. Alhoewel dat echt wel wat overdreven is zit er een zeer sterke kern van waarheid in. De structuur en indeling van de inhoud van je webwinkel zijn essentieel voor het succes van je webwinkel.

Usability

Een populair woord in webwinkel land in de laatste jaren is usability. Wat eigenlijk in normaal Nederlands gewoon gebruikersgemak betekent maar waarmee net iets meer wordt gedacht vanuit de webwinkeleigenaar dan vanuit de bezoeker zelf. Zo wil je met usability zorgen dat je bezoekers in de juiste fuik of trechter terecht komen waarbij de kans optimaal wordt gemaakt om iets te kopen. Het aantal afwegings- en afleidingsfactoren wordt tot een minimum gebracht.

Dat klinkt bijna als het Nima-examen voor marketinggoeroes maar om heel eerlijk te zijn, dat is het ook wel een beetje. Het optimaal laten presteren van een webwinkel is een hele klus. Zo durf ik persoonlijk best te beweren dat webwinkels als Bol.com, Bartsmit.com, Freerecordshop.nl en Wehkamp.nl duizenden euro's uitgeven aan inzicht in het patroon dat bezoekers maken op hun website en hoe zij dit kunnen verbeteren maar dat ook deze winkels zeker nog 10% kunnen scoren op afwegings- en afleidingsfactoren.

Inhoud

Met inhoud bedoel ik niet je webwinkel-aanbod want dat is per webwinkel enorm verschillend. Maar ben je er zeker van dat je webwinkel aan alle algemene inhoud voldoet? Is de veiligheid van bezoekers en hun gegevens duidelijk? Is het duidelijk waar ze eventuele retourzendingen naar kunnen sturen? Wie de eigenaar van de webwinkel is en geeft deze eigenaar vertrouwen? Bijvoorbeeld met goede persberichten, vacatures of keurmerken? Zorg dat je in ieder geval voldoet aan de juiste algemene inhoudskenmerken zoals de eisen die de Thuiswinkel Brancheorganisatie of andere keurmerken eisen. Ook al ben je niet lid van het keurmerk, deze eisen zijn er niet voor niets.

Voorpagina

Zie de voorpagina als het uiterlijk van een mooie vrouw (of man?). Als je niet bent aangetrokken tot het eerste plaatje, zul je dan ooit het mooie innerlijk willen leren kennen? Bij webwinkels is dit precies zo. Zorg dat je voorpagina aan alle verwachtingen van bezoekers voldoet. Hij moet het juiste aanbod duidelijk maken, vertrouwen bieden, actualiteit tonen, koperszin aanmoedigen en tot verder gebruik verleiden. Daarnaast dient er wellicht rekening gehouden te worden met de juiste termen voor zoekmachines. Dat alles dient mogelijk te worden gemaakt in een oogopslag. Kijk eens goed naar de voorpagina van je webwinkel. Geeft deze de juiste uitstraling? Niet te chic? Of juist goedkoop? Zie je direct wat er verkocht wordt? Geeft het je vertrouwen? Komt het zakelijk over? Of is het juist op jongeren gericht?

Navigatie

Kan een bezoeker worden overgehaald om gebruik te maken van de navigatie en kan hij in een oogopslag zien hoe hij via de navigatie terecht kan komen, daar waar hij zijn moet? Vraag eens een relatief onbekende om naar je webwinkel te gaan en zich te gedragen als mystery guest. Hoe snel kan deze mystery guest iets kopen op je webwinkel? Kan hij de weg van de voorpagina naar het invullen van zijn betalingsgegevens in je kassa snel genoeg vinden? Een navigatie dient duidelijk, bondig, overzichtelijk en compleet te zijn en dient altijd bij het laden van de website direct zichtbaar te zijn.