Webwinkel opzetten
lightspeed ecommerce
Webwinkel Opzetten.nl | Zelf een webwinkel beginnen

Met een webwinkel scoren in zoekmachines

Scoren in zoekmachines is mogelijk op twee verschillende manieren. Je kunt adverteren in zoekmachines en zo in de gesponsorde resultaten verschijnen of je kunt proberen in de eigen gratis resultaten van zoekmachines zo hoog mogelijk komen. Adverteren noemen we zoekmachine-marketing, in de standaard resultaten komen noemen we zoekmachine-optimalisatie.

Zoekmachine-optimalisatie

Een van de meest succesvolle marketingoplossingen voor websites is gevonden worden in de normale resultaten van zoekmachines. Deze bezoekers kosten niets, kunnen oplopen tot vele duizenden per dag en ze zijn allemaal op zoek! Het nadeel is enkel dat je website dan wel moet concurreren met vele duizenden anderen. Zie het als een kampioenschap waarbij je moet strijden tegen duizenden anderen en waarbij de 20e plaats je nog helemaal niets oplevert. Pas als je bij de top drie terecht komt val je in de prijzen! Gevonden worden in de normale resultaten van zoekmachines is dan ook niet voor iedereen weggelegd. Maar als je het nu toch wilt proberen hierbij 5 van onze beste tips:

1. Zorg voor verwijzingen
Zorg dat er andere websites naar jou verwijzen. Zoekmachines zijn zelden de enige die je website voorschotelen bij bezoekers. Pas als heel veel andere websites dit ook doen kan een zoekmachine je website op waarde schatten en gaat hij ook je website in zijn resultaten meenemen.

2. Title metatag
Als je in de broncode van je website kijkt zie je een soort HTML-programmeercode met bovenaan in de pagina waarschijnlijk iets als: < title tag >stukje tekst< /title >. Die tekst tussen die haakjes wordt door zoekmachines gezien als de titel van een pagina en krijgt een hoge waardering. Probeer hier dan ook per pagina een duidelijke titel te krijgen. Helaas, niet alle webwinkelsoftware werkt hier aan mee.

3. Anchortekst
Met anchortekst bedoelen we de tekst waarmee andere paginas of websites naar je linken. Dus die tekst die klikbaar is. Zoals Webwinkel Opzetten. Zorg dan ook dat je de juiste namen gebruikt in het menu van je webwinkel en vraag andere websites om met de juiste tekst naar je website te linken.

4. Gebruikte trefwoorden
Waarom zou een zoekmachine jouw website hoog in resultaten naar voren laten komen op een bepaald woord of woordcombinatie als dat hele woord nergens op jouw website terug komt? Zoekmachines zijn slim maar het blijven machines. Onze website wordt waarschijnlijk niet gevonden als je zoekt naar 'webshop starten'. Simpelweg omdat wij woorden gebruiken als 'webwinkel' en 'opzetten' of 'beginnen'. Denk dan ook goed na welke woorden je gebruikt op je website maar maak hier niet een grote trefwoordenlijst van anders jaag je alleen maar je menselijke bezoekers weg.

5. Leesbaar adres
Zorg dat het adres van wat er in de adresbalk komt te begrijpen is. Niet enkel voor mensen die het adres moeten doorgeven aan anderen maar ook voor zoekmachines. Gebruik niet te lange namen, en het liefste gewoon Nederlandse woorden in plaats van rare cijfercombinaties.

Zoekmachine Marketing

Als je 'het kampioenschap' zoals hierboven genoemd niet verwacht te winnen kun je ook bij de meeste zoekmachines adverteren. Dit gaat meestal op basis van CPC (kosten per klik) en heeft daarmee een vrij lage instapdrempel. Misschien hierdoor is adverteren bij zoekmachines een van de meestgebruikte marketingoplossingen van webwinkels. Ongeveer de helft van de webwinkels maakt hier gebruik van. Voor een paar euro heb je al enkele potentiële klanten!

Laat je niet misleiden door deze lage drempel. Deze kosten per klik zijn dan misschien laag maar leveren ze je ook werkelijk wat op? Er zijn duizenden webwinkels die voor tienduizenden euros per jaar adverteren in zoekmachines enkel omdat dit nou eenmaal de gemakkelijkste kortste weg is naar de bezoeker. Maar die amper onderzoek doen of elke klik en gekocht trefwoord werkelijk wel rendement brengt. Voor webwinkels die wij gepromoot hebben was het adverteren in zoekmachines maar in 40% van de gevallen gunstig. De overige 60% van de webwinkels die wij in de markt gezet hebben komt op andere manieren aan klanten omdat de trefwoorden simpelweg te concurrerend, duur of lastig waren. Probeer dan ook niet blind mee te gaan in de populariteit van zoekmachines. Start vooral rustig aan en kijk eerst eens of je werkelijk winst (en niet enkel omzet) er mee behalen kunt!

Zoek je niche

Rustig beginnen met adverteren in zoekmachines is vooral succesvol in niches. Niches zijn kleine marktsegmenten van grote markten. Zoek bijvoorbeeld trefwoorden van minimaal 2 woorden per trefwoord en maak zeer gerichte advertenties. Adverteren met je webwinkel op 'Pandora zilveren armband' zal misschien veel minder bezoekers brengen dan 'zilveren armband' of zelfs 'armbanden' maar de kans dat deze bezoeker gericht naar je website komt en iets gaat bestellen is wel vele malen groter. Waardoor je budget gericht gebruikt wordt en je een maximaal rendement kunt behalen.