Wat zet je in de Over ons-pagina
Veel klanten willen bij het bezoeken van een (nieuwe) webwinkel zien wie erachter zit, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten. De 'Over ons'-pagina is daarom onmisbaar in je webwinkel. Toch besteden veel webwinkeliers hier weinig aandacht aan. Want wat zet je er eigenlijk allemaal in?
Een beetje kritische klant zal nadat hij voor het eerst op je frontpage of via een zoekresultaat in je webwinkel terecht is gekomen willen weten met wat voor iemand/bedrijf hij wellicht van plan is zaken te doen. Daarvoor is de over ons-pagina uitgevonden. Laat deze dus te allen tijde toegankelijk zijn, door m bijvoorbeeld in de menubalk te implementeren. Want je wil niet dat men niks over de persoon of het bedrijf achter de webwinkel kan vinden en daarom maar je site verlaat.
De vijf ws en h
De Over ons-pagina wordt vaak verward of gecombineerd met, of ingeruild voor, de Contact-pagina. Maar daarop zet je vaak alleen je contactgegevens. Op de Over ons-pagina vertel je bijvoorbeeld wat meer over jezelf, waarom de webwinkel bestaat en waar je gevestigd bent. Oftewel, je probeert zoveel mogelijk antwoord te geven op de vijf ws en h: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe.
Wie zit er achter de webwinkel
Wie ben je of wie zijn jullie? Leg in een paar korte, maar duidelijke zinnen uit wie er achter de webwinkel zit. Schroom niet om jouw naam (en die van je medewerkers) te vermelden. Dit geeft het allemaal een veel persoonlijker en toegankelijker tintje. Het kan ook geen kwaad om letterlijk te laten zien wie er achter de webwinkel zit. Overweeg daarom dan ook om een foto van jezelf of je team online op de Over ons-pagina te plaatsen. Hierdoor kan de klant direct een gezicht bij de webwinkelier plaatsen, wat je betrouwbaarheid alleen maar kan vergroten. (Of je moet héél sinister op de foto staan
)
Wat doet het bedrijf en hoe
Vertel in een paar zinnen wat de webwinkel precies doet en aan te bieden heeft en hoe je dit probeert te bewerkstelligen. En waarin onderscheid jij je bijvoorbeeld van de concurrent? Vertel zoveel over je bedrijf en werkwijze als je wilt, maar hou het wel concreet en leesbaar.
Waar is de webwinkel gevestigd
Uit recent onderzoek is gebleken dat veel Nederlanders het liefst kopen bij webwinkels van eigen bodem. Nog geen achttien procent koopt wel eens buiten de grenzen. Aangezien men nog vaak bang is om dure producten te kopen of om slachtoffer te worden van online fraude of andere problemen, probeert men de schade te beperken door te kiezen voor een webwinkel uit eigen land. Haal hier dus je voordeel uit door, mits je in Nederland gevestigd bent, je fysieke locatie te vermelden. En hoewel deze informatie sowieso op je Contact-pagina hoort te staan, kan het geen kwaad om ook je contactgegevens op de Over ons-pagina te plaatsen.
Waarom deze webwinkel
De klant wil graag weten waarom deze webwinkel er is en waarom hij uitgerekend voor deze winkel zou moeten kiezen. Leg daarom kort maar bondig uit waarom je deze webwinkel bent begonnen en waarom de klant niet verder hoeft te zoeken. De Over ons-pagina is de ideale plek op je website om te laten zien aan welke keurmerken en certificaten je voldoet en welke webwinkelprijzen je mogelijk al hebt gewonnen.
Sinds wanneer bestaat de webwinkel
Geef alleen antwoord op deze vraag als je iets hebt om mee te pronken. Als je al tien jaar je diensten online levert dan is dit een mooi usp dat je niet vaak genoeg kan gebruiken. Zo lang online verkopen wekt de suggestie dat je al net zo lang succesvol en betrouwbaar bezig bent. Ben je echter pas sinds een paar weken begonnen dan is het misschien handig om dit niet gelijk te vermelden, maar te wachten tot je een jaartje actief bent en je in ieder geval een startjaar kan vermelden zonder gelijk de suggestie te wekken dat je pas net komt kijken.
De ik-vorm of wij-vorm
We krijgen wel eens de vraag van beginnende webwinkeliers die een webshop in hun eentje runnen, en zich afvragen of ze de ik- of de wij-vorm moeten gebruiken. Nu geven we daar meestal hetzelfde antwoord op: doe wat het meest natuurlijk voelt.
Er is niet echt een eenduidig antwoord op te geven, aangezien het per webwinkel verschilt. Als je een webwinkel hebt met zelfgemaakte breiwerkjes, is de ik-vorm aanlokkelijk. Het komt dan allemaal wat meer over alsof je het als een hobby doet en met veel toewijding, en bij de verkoop van breiwerkjes is dit geen verkeerd selling point. Verkoop je echter dure horloges of elektronica online, dan oogt het stukken professioneler wanneer je in de wij-vorm schrijft. Want in de ik-vorm geef je misschien het idee alsof je alles vanuit je zolderkamertje runt en dat wil je in deze sector juist voorkomen. Ga daarom na wat je precies wil bereiken met het taalgebruik in je webwinkel. Wil je enige afstandelijkheid en professionaliteit uitstralen of wil je toegewijde en directe betrokkenheid tonen?
In het kort
De Over ons-pagina is bij uitstek de manier om jezelf te presenteren aan je klant. Schroom niet om over jezelf, je bedrijf en/of werknemers te vertellen. In het algemeen geldt: hoe meer de klant kan lezen over je bedrijf, hoe betrouwbaarder het overkomt. Probeer kort en bondig antwoord te geven op de vragen wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. En of je nou veel over jezelf schrijft of juist weinig: zorg er in ieder geval voor dát je een Over ons-pagina hebt.
Benieuwd naar het bedrijf die deze website in de lucht houdt? Lees dan ook de over ons-pagina van deze website! |