Webwinkel opzetten
lightspeed ecommerce
Webwinkel Opzetten.nl | Zelf een webwinkel beginnen

Verkopen aan België

De Belgische markt is erg gericht op internationale handel. België heeft een van de meest open economieën van West-Europa en de wereld. De grote bereidheid van Belgen om aankopen te doen in het buitenland is een goede reden om als Nederlandse webwinkelier de stap naar België te wagen. Ook het feit dat een Nederlandse website ook in België goed begrepen wordt maakt het uitbreiden naar onze zuiderburen gemakkelijker. Dit neemt niet weg dat je website bepaalde aanpassingen zal moeten ondergaan om werkelijk succesvol te zijn.

Logistiek
Veel Nederlandse bezorgdiensten verzenden ook naar België. De verzending duurt doorgaans iets langer en de kosten zijn hoger. Informeer bij je logistieke partner hoeveel er gerekend wordt voor het verzenden naar Nederland en pas je tarieven voor de klant hierop aan. TNT Post rekent voor het standaard verzenden van een pakket tot 500 gram €5,92. Voor een pakket tot 2 kg is dit €9,62. Wil je je pakket binnen 2 tot 3 dagen afgeleverd hebben dan kies je voor Priority. Je betaalt hiervoor €6,16 voor een pakket tot 500 gram, €11,55 voor een pakket tot 2 kg. Om een pakket tot 31,5 kg naar België te versturen gebruik je EU-pack Speciaal (EPS). Je betaalt dan een vast tarief van €13,17, plus €0,92 per kilo. Een andere aanbieder is GLS. Deze pakketdienst baseert de verzendtarieven niet op gewicht maar op maat. Voor het verzenden naar België rekent GLS van €11,40 tot €20,75, waarbij het maximale gewicht wel altijd 32 kg is. Je pakket is, net als bij EPS van TNTpost, automatisch tot €500,- verzekerd.

Wetgeving
Wanneer je als webwinkelier in Nederland gevestigd bent zijn er in principe geen wetten waar je aan moet voldoen om te kunnen verkopen in België. De belangrijkste regels voor webwinkels, zoals bijvoorbeeld de Wet Kopen op Afstand, behoren tot de Europese Regelgeving en zijn dus gelijk voor zowel Nederland als België. Als je als buitenlandse ondernemer diensten levert aan België, en dus personeel in België tewerkstelt ben je verplicht je te registreren bij Limosa. Dit geldt ook wanneer je je als zelfstandig ondernemer gedeeltelijk of tijdelijk in België vestigt. Je je hoeft je dus niet bij Limosa aan te melden wanneer je enkel producten verkoopt aan Belgische klanten, tenzij je voor meer dan €35.000 per jaar aan Belgische klanten verkoopt.

BTW
Over producten die je verkoopt aan Belgische klanten reken je in eerste instantie gewoon Nederlandse BTW. Wanneer je echter veel gaat verkopen aan onze zuiderburen dan krijg je te maken met een speciale regeling, die van de zogenaamde afstandsverkopen. Verkoop je voor meer dan €35.000 per jaar aan klanten in België dan zul je Belgische BTW in rekening moeten brengen, en moet je je dus ook registreren in België. Dit bedrag van €35.000 is het drempelbedrag. Voor verschillende landen binnen de EU gelden verschillende drempelbedragen. Elk jaar bekijk je als ondernemer per land waar je aan levert of je het drempelbedrag voor dat land gehaald hebt. Wanneer dit het geval is dan betaal je in het volgende jaar de BTW van het betreffende land. Bij het leveren aan andere ondernemers is er sprake van een zogenaamde intracommunautaire levering. Je brengt dan Nederlandse BTW in rekening tegen een tarief van 0%. De afnemer verricht in zijn eigen land een intracommunautaire verwerving. Hij moet over het aankoopbedrag dan BTW betalen in zijn eigen land. Vaak kan hij deze BTW wel weer meteen terugvorderen. Verkoop je dus een product of dienst aan een Belgische ondernemer dan zet je op jouw factuur dat er sprake is van een intracommunautaire levering en vermeld je het BTW tarief van 0%. Op de factuur dienen ook naam, adres en woon- of vestigingsplaats van de afnemer vermeld te worden. Verder is het belangrijk het BTW-identificatienummer van de afnemer op te factuur te vermelden. De Belgische afnemer dient dan in zijn eigen land een intracommunautaire verwerving aan te geven en hierover 21% BTW te betalen. Omzet uit intracommunautaire leveringen binnen de Europese Unie dien je aan te geven op het aangiftebiljet bij vraag 3b. Verder lever je elke kwartaal een zogeten Opgaaf Intracommunautaire Levering in bij de belastingdienst. Deze opgaaf dient overeen te komen met het totaal van de aangegeven omzet per kwartaal bij vraag 3b. Als er een verschil is dat je niet kunt verklaren dan kun je hiervoor een boete opgelegd krijgen. Bij een omzet van meer dan 400.000 europer jaar uit intracommunautaire leveringen dien je daarbij tevens statistiekopgaaf te doen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Betalingen
Het in Nederland veel gebruikte iDEAL werkt niet samen met Belgische banken. Je zult Belgische klanten dus een andere manier van betalen aan moeten bieden. Een groot deel van de Belgen bezit geen creditcard dus enkel creditcardbetalingen zijn niet voldoende voor de Belgische markt. Klanten kunnen natuurlijk altijd betalen door het bedrag over te maken op je bankrekening. Belangrijk hierbij is dat je het IBAN- en BIC-nummer van je bankrekening op je website vermeldt. Deze codes zijn nodig voor het overmaken van geld vanuit andere landen op je Nederlandse rekening. Je kunt de codes bij je bank opvragen of opzoeken via internetbankieren. Uiteraard moet je hierbij ook je bankrekeningnummer vermelden en een korte uitleg over internationaal overboeken kan van pas komen.

85% van de online betalingen in België komt tot stand met behulp van Ogone. Deze betalingsprovider geeft de klant de optie te kiezen uit verschillende betaalmethodes waaronder creditcardbetalingen en direct banking. Als webwinkelier log je in op je Ogone-account om je ontvangen betalingen te beheren.

Ook het Amerikaanse PayPal wordt, net als in veel andere landen, in België gebruikt. Wanneer je als webwinkelier internationaal wilt verkopen is het integreren van PayPal een goede zet. Je hoeft voor PayPal-betalingen je rekeninginformatie niet te geven, de klant maakt via creditcard of het eigen PayPal-account het bedrag over naar jouw PayPal-account. Op een PayPal-account kan geld gestort worden vanaf een bankrekening. Het integreren van PayPal in je webwinkel is gratis. Ook voor de klant zijn er geen extra kosten verbonden aan het afrekenen met PayPal, behalve kosten voor het gebruik van een creditcard. Het onvangen van betalingen brengt echter wel kosten met zich mee. Je betaalt €0,35 en van 1,5 tot 3,4% van het bedrag dat je ontvangt. Let er wel op dat internationale betalingen extra kosten met zich meebrengen. PayPal hanteert voor het converteren naar andere valuta een wisselkoers voor de detailhandel die wordt bepaald door PayPal. Hierbij betaal je een marge van 2,5% bovenop de wisselkoers.

Een Belgische bankrekening openen
Wanneer je besluit je serieus op de Belgische markt te gaan richten en er ook een grote afzetmarkt denkt te vinden kan het lonen om een Belgische bankrekening te openen. Dit is binnen de EU relatief gemakkelijk, er zijn niet veel kosten aan verbonden en in overleg met je eigen bank zou je je Belgische en Nederlandse bankrekening zelfs kunnen combineren. Waarschijnlijk zul je hiervoor even rond moeten kijken om de beste deal te vinden, en een tripje naar België kan noodzakelijk zijn om een en ander af te handelen. Enkele banken zijn bijvoorbeeld: www.fortis.be www.kbc.be www.dexia.be www.argenta.be Verder hebben ING en ABN Amro vestigingen in België en werkt de Rabobank samen met diverse Belgische partners. Deze banken kunnen voor buitenlandse rekeningen wel vrij hoge kosten rekenen en stellen vaak ook hoge eisen aan de omzet op de rekening.

Cultuurverschillen
De cultuurverschillen tussen Nederland en het Nederlands sprekende deel van België worden vaak onderschat. Er is sprake van een andere cultuur en een mentaliteit die verschilt van die van ons Nederlanders. Het loont om hier bij het ondernemen op de Belgische markt rekening mee te houden. Enkele verschillen: Belgen stellen zich over het algemeen bescheidener op dan Nederlanders. Houd hier rekening mee bij het vinden van de juiste toon op je website. Een te directe houding kan door Belgen al snel bot of arrogant gevonden worden. Persoonlijk contact staat bij onze zuiderburen hoog in het vaandel. Heb je te maken met Belgische zakenpartners of belangrijke klanten laat dan af en toe je gezicht zien. Zakelijke contact is formeler in België. Waar het in Nederland vaak acceptabel is je klanten in bijvoorbeeld een email met 'je' aan te spreken kun je het in België toch maar beter bij 'u' houden.

Taal
Onthoud dat een groot deel van België Frans spreekt. Zo'n 60 procent van de bevolking woont in Vlaanderen en spreekt Nederlands. De overige 40 procent woont in Walonië en is Franstalig. In de hoofdstad Brussel spreekt 90 procent Frans. Zorg voor een Franse vertaling van je website wanneer je je ook wilt richten op het Franstalige gedeelte van België. Engels wordt in deze gebieden nauwelijks gebruikt en met enkel een Engelse vertaling van je webwinkel spreek je deze doelgroep dus niet aan. Vergeet ook niet dat Nederlands nog geen Vlaams is. Bepaalde woorden of afkortingen worden in België niet gebruikt, andere Vlaamse woorden kennen wij Nederlanders juist niet. Laat als je het goed wilt doen je website even doorlezen door een Vlaming om woordkeuze en aanspreektoon te controleren.