Verkopen aan Duitsland
Duitsland is zo'n negenenhalf keer groter dan Nederland en heeft
ongeveer vijfmaal zoveel inwoners. Daarnaast behoren Duitsers tot de
grootste online shoppers van Europa. Een grote afzetmarkt voor je
webwinkel dus, die letterlijk naast de deur ligt. Maar Duitsland kent
ook grote onderlinge verschillen en een wetgeving die op veel punten
verschilt van de Nederlandse. Het is daarom belangrijk je goed voor te
bereiden wanneer je als webwinkel wil starten met verkopen in Duitsland.
Een Duitse domeinnaam
Het registreren van een .de domeinnaam is net als in Nederland aan
bepaalde regels gebonden. Wanneer je een Duitse versie van je
webwinkel wilt lanceren met een .de domeinnaam zul je hier rekening
mee moeten houden.
Voor een .de-registratie dient een persoon of bedrijf gevestigd te
zijn in Duitsland of een tekenbevoegd persoon (een zogenaamde admin-C)
in Duitsland te hebben aangewezen. Deze persoon is officieel
contactpersoon en zijn naam en adres moeten bekend zijn bij de
Deutsches Network Information Center (DENIC). DENIC geeft toegang tot
het net. Verschillende Internet Service Providers zijn bij de
organisatie aangesloten en voor het registreren van een domeinnaam
kunt u terecht bij DENIC of bij een van de andere aanbieders, zoals
bijvoorbeeld United-domains.de.
Natuurlijk kun je ook gewoon een Duitse vertaling beschikbaar stellen
op je Nederlandse website. Duitse klanten zullen je webwinkel echter
eerder vinden en vertrouwen met een .de-registratie. Uit onderzoek is
gebleken dat slechts tien procent van de Duitsers bij buitenlandse
webwinkels koopt.
Logistiek
Nederlandse aanbieders verzenden in de meeste gevallen ook naar
Duitsland. Informeer bij je logistieke partner hoeveel de
verzendkosten zijn en of er een regeling te treffen is wanneer je
regelmatig verzendingen naar Duitsland doet.
TNT Post rekent voor het standaard verzenden van een pakket tot 500
gram 5,92. Voor een pakket tot 2 kg is dit 9,62. Wil je je pakket
binnen 2 tot 3 dagen afgeleverd hebben in Duitsland dan kies je voor
Priority. Je betaalt hiervoor 6,16 voor een pakket tot 500 gram,
11,55 voor een pakket tot 2 kg. Om een pakket tot 31,5 kg naar
Duitsland te versturen gebruik je EU-pack Speciaal (EPS). Je betaalt
dan een vast tarief van 13,17, plus 0,92 per kilo.
Een andere aanbieder is GLS. Deze pakketdienst baseert de
verzendtarieven niet op gewicht maar op maat. Voor het verzenden naar
Duitsland rekent GLS van 11,40 tot 20,75, waarbij het maximale
gewicht wel altijd 32 kg is. Je pakket is, net als bij EPS van
TNTpost, automatisch tot 500,- verzekerd.
Als je niet te ver van Duitsland woont zou je kunnen overwegen
pakketten te versturen met Deutsche Post vanaf een postkantoor in
Duitsland. Voor kleinere pakketjes tot 500 gram wordt binnen Duitsland
slechts 1,65 gerekend. Grotere pakketten worden verzonden via DHL.
Voor verzendingen tot 10 kg wordt 6,90 gerekend. Pakketten tot 20 kg
kosten 9,90 en tot 31,5 kg wordt 13,90 gerekend. Wanneer je je
pakketten online frankeert liggen de prijzen een euro lager, maar je
dient hierbij een adres in Duitsland als afzender op te geven.
Wetgeving
In Duitsland geldt op veel punten voor webwinkels de EU-regelgeving.
Belangrijk verschil is wel dat de Wet Kopen op Afstand, of in
Duitsland het 'Fernabsatzgesetz', het Duitse consumenten toestaat
producten te retourneren binnen veertien dagen, terwijl dit in
Nederland binnen zeven dagen moet gebeuren. Ook Nederlandse webwinkels
die in Duitsland verkopen moeten deze retourperiode van veertien dagen
aanbieden.
De kans op een claim is in Duitsland een stuk groter dan in
Nederland. Duitsland is het enige land in Europa waar je voor
rechtsfouten direct met juridische kosten te maken krijgt. Let daarom
goed op de retourperiode en zorg ook dat je algemene voorwaarden
duidelijk vertaald zijn en gemakkelijk in te zien zijn op je website.
Als je als ondernemer in Nederland gevestigd bent hoef je je niet in
te schrijven in het Duitse handelsregister. Een Nederlandse ondernemer
die in Duitsland ambachtelijke diensten levert moet wel een vergunning
hebben om deze dienst aan te mogen bieden. De ondernemer dient te zijn
ingeschreven bij de desbetreffende 'Handwerkskammer'. Deze
inschrijving kan enkele maanden duren en het bedrijf moet beschikken
over een werknemer die in het bezit is van een Duits Meisterdiploma óf
aan de vereisten voor een uitzonderingsvergunning voldoet. De Kamer
van Koophandel in het eigen land verschaft deze vergunning. De kans op
boetes is zeer groot wanneer een ambachtelijke onderneming niet bij de
'Handwerkskammer' ingeschreven staat. Onder ambachtelijke
ondernemingen vallen onder meer bedrijven die werkzaam zijn in de
bouw, houtbewerking, schoonmaakambachten, elektra/metaal, voeding,
glas, papier en keramische ambachten en uiterlijke verzorging. Voor de
meeste webwinkeliers is deze vergunning dus niet relevant.
BTW
Wanneer je gevestigd bent in Nederland en je webwinkel producten
levert aan Duitse consumenten reken je gewoon Nederlandse BTW. Dit
totdat je het drempelbedrag van 100.000 per jaar bereikt hebt.
Wanneer je in een jaar voor 100.000 of meer aan Duitse consumenten
verkocht hebt dan reken je in het jaar daarop Duitse BTW van 19%.
Bij het leveren aan andere ondernemers is er sprake van een zogenaamde
intracommunautaire levering. Je brengt dan Nederlandse BTW in rekening
tegen een tarief van 0%. De afnemer verricht in zijn eigen land een
intracommunautaire verwerving. Hij moet over het aankoopbedrag dan BTW
betalen in zijn eigen land. Vaak kan hij deze BTW wel weer meteen
terugvorderen.
Verkoop je dus een product of dienst aan een Duitse ondernemer dan
zet je op jouw factuur dat er sprake is van een intracommunautaire
levering en vermeldt je het BTW tarief van 0%. Op de factuur dienen
ook naam, adres en woon- of vestigingsplaats van de afnemer vermeld te
worden. Verder is het belangrijk het BTW-identificatienummer van de
afnemer op te factuur te vermelden. De Duitse afnemer dient dan in
zijn eigen land een intracommunautaire verwerving aan te geven en
hierover 19% BTW te betalen.
Omzet uit intracommunautaire leveringen binnen de Europese Unie dien
je aan te geven op het aangiftebiljet bij vraag 3b. Verder lever je
elke kwartaal een zogeten Opgaaf Intracommunautaire Levering in bij de
belastingdienst. Deze opgaaf dient overeen te komen met het totaal van
de aangegeven omzet per kwartaal bij vraag 3b. Als er een verschil is
dat je niet kunt verklaren dan kun je hiervoor een boete opgelegd
krijgen. Bij een omzet van meer dan 400.000 euro per jaar uit
intracommunautaire leveringen dien je daarbij tevens statistiekopgaaf
te doen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Betaling
Het in Nederland veel gebruikte iDEAL wordt in Duitsland niet
aangeboden. Vergelijkbare betaalmethoden die in Duitsland gebruikt
worden zijn Giropay en de Sofortüberweisung, maar deze zijn lang niet
zo groot als iDEAL is. In Duitsland wordt daarom vaak gebruik gemaakt
van creditcardbetalingen, eenmalige machtigingen of overschrijvingen.
Wanneer je op je website de IBAN- en BIC-nummers van je bankrekening
vermeldt kunnen Duitse klanten betalingen overmaken naar je
Nederlandse bankrekening. Het duurt echter wel enkele dagen eer het
geld op je bankrekening staat.
Wanneer je van plan bent je serieus op de Duitse markt te richten kan
het lonen om een Duitse bankrekening te openen. Duitsers zullen vaak
meer vertrouwen hebben in een Duits rekeningnummer en eerder met je
in zee gaan dan wanneer ze moeten overmaken naar een Nederlandse
rekening. Bovendien hoeft de klant dan niet aan de slag met IBAN- en
BIC-nummers.
ING en ABN Amro hebben vestigingen in Duitsland, je zou dus eens
kunnen bekijken of zij je een rekening in Duitsland kunnen aanbieden.
Vaak kun je dan je Nederlandse en Duitse rekening via hetzelfde
internet account bijhouden.
Ook Duitse banken kunnen een rekening voor je openen. Je zult
hiervoor wel een tripje moeten maken naar Duitsland om je te
identificeren. Een van de banken die een rekening voor je kan openen
is Sparkasse.
Ook het Amerikaanse PayPal wordt, net als in veel andere landen, in
Duitsland gebruikt. Wanneer je als webwinkelier internationaal wilt
verkopen is het integreren van PayPal een goede zet. Je hoeft voor
Paypal-betalingen je rekeninginformatie niet te geven, de klant maakt
via creditcard of het eigen PayPal-account het bedrag over naar jouw
PayPal-account. Op een PayPal-account kan geld gestort worden vanaf
een bankrekening.
Het integreren van PayPal in je webwinkel is gratis. Ook voor de
klant zijn er geen extra kosten verbonden aan het afrekenen met
PayPal, behalve kosten voor het gebruik van een creditcard. Het
onvangen van betalingen brengt echter wel kosten met zich mee. Je
betaalt 0,35 en van 1,5 tot 3,4% van het bedrag dat je ontvangt.
Let er wel op dat internationale betalingen extra kosten met zich
meebrengen. PayPal hanteert voor het converteren naar andere valuta
een wisselkoers voor de detailhandel die wordt bepaald door PayPal.
Hierbij betaal je een marge van 2,5% bovenop de wisselkoers.
Cultuurveschillen
Al lijkt Duitsland in veel opzichten hetzelfde als Nederland, er zijn
essentiële cultuurverschillen waarmee je bij het uitbreiden naar
Duitsland rekening zal moeten houden.
De bedrijfscultuur in Duitsland is over het algemeen een stuk
formeler dan in Nederland. Men spreekt elkaar aan bij de achternaam en
'je' en 'jouw' is uit den boze. Houd hier rekening mee in je contact met
klanten of leveranciers en bij het vinden van de juiste toon voor je
website.
Een gouden regel voor zakendoen in Duitsland is 'Leistung schafft
Vertrauen': prestatie wekt vertrouwen. Met goede prestaties als
ondernemer zul je Duitse consumenten voor je winnen.
|