Webwinkel opzetten
lightspeed ecommerce
Webwinkel Opzetten.nl | Zelf een webwinkel beginnen

Verkopen aan Duitsland

Duitsland is zo'n negenenhalf keer groter dan Nederland en heeft ongeveer vijfmaal zoveel inwoners. Daarnaast behoren Duitsers tot de grootste online shoppers van Europa. Een grote afzetmarkt voor je webwinkel dus, die letterlijk naast de deur ligt. Maar Duitsland kent ook grote onderlinge verschillen en een wetgeving die op veel punten verschilt van de Nederlandse. Het is daarom belangrijk je goed voor te bereiden wanneer je als webwinkel wil starten met verkopen in Duitsland.

Een Duitse domeinnaam
Het registreren van een .de domeinnaam is net als in Nederland aan bepaalde regels gebonden. Wanneer je een Duitse versie van je webwinkel wilt lanceren met een .de domeinnaam zul je hier rekening mee moeten houden. Voor een .de-registratie dient een persoon of bedrijf gevestigd te zijn in Duitsland of een tekenbevoegd persoon (een zogenaamde admin-C) in Duitsland te hebben aangewezen. Deze persoon is officieel contactpersoon en zijn naam en adres moeten bekend zijn bij de Deutsches Network Information Center (DENIC). DENIC geeft toegang tot het net. Verschillende Internet Service Providers zijn bij de organisatie aangesloten en voor het registreren van een domeinnaam kunt u terecht bij DENIC of bij een van de andere aanbieders, zoals bijvoorbeeld United-domains.de. Natuurlijk kun je ook gewoon een Duitse vertaling beschikbaar stellen op je Nederlandse website. Duitse klanten zullen je webwinkel echter eerder vinden en vertrouwen met een .de-registratie. Uit onderzoek is gebleken dat slechts tien procent van de Duitsers bij buitenlandse webwinkels koopt.

Logistiek
Nederlandse aanbieders verzenden in de meeste gevallen ook naar Duitsland. Informeer bij je logistieke partner hoeveel de verzendkosten zijn en of er een regeling te treffen is wanneer je regelmatig verzendingen naar Duitsland doet. TNT Post rekent voor het standaard verzenden van een pakket tot 500 gram €5,92. Voor een pakket tot 2 kg is dit €9,62. Wil je je pakket binnen 2 tot 3 dagen afgeleverd hebben in Duitsland dan kies je voor Priority. Je betaalt hiervoor €6,16 voor een pakket tot 500 gram, €11,55 voor een pakket tot 2 kg. Om een pakket tot 31,5 kg naar Duitsland te versturen gebruik je EU-pack Speciaal (EPS). Je betaalt dan een vast tarief van €13,17, plus €0,92 per kilo. Een andere aanbieder is GLS. Deze pakketdienst baseert de verzendtarieven niet op gewicht maar op maat. Voor het verzenden naar Duitsland rekent GLS van €11,40 tot €20,75, waarbij het maximale gewicht wel altijd 32 kg is. Je pakket is, net als bij EPS van TNTpost, automatisch tot €500,- verzekerd. Als je niet te ver van Duitsland woont zou je kunnen overwegen pakketten te versturen met Deutsche Post vanaf een postkantoor in Duitsland. Voor kleinere pakketjes tot 500 gram wordt binnen Duitsland slechts €1,65 gerekend. Grotere pakketten worden verzonden via DHL. Voor verzendingen tot 10 kg wordt €6,90 gerekend. Pakketten tot 20 kg kosten €9,90 en tot 31,5 kg wordt €13,90 gerekend. Wanneer je je pakketten online frankeert liggen de prijzen een euro lager, maar je dient hierbij een adres in Duitsland als afzender op te geven.

Wetgeving
In Duitsland geldt op veel punten voor webwinkels de EU-regelgeving. Belangrijk verschil is wel dat de Wet Kopen op Afstand, of in Duitsland het 'Fernabsatzgesetz', het Duitse consumenten toestaat producten te retourneren binnen veertien dagen, terwijl dit in Nederland binnen zeven dagen moet gebeuren. Ook Nederlandse webwinkels die in Duitsland verkopen moeten deze retourperiode van veertien dagen aanbieden. De kans op een claim is in Duitsland een stuk groter dan in Nederland. Duitsland is het enige land in Europa waar je voor rechtsfouten direct met juridische kosten te maken krijgt. Let daarom goed op de retourperiode en zorg ook dat je algemene voorwaarden duidelijk vertaald zijn en gemakkelijk in te zien zijn op je website. Als je als ondernemer in Nederland gevestigd bent hoef je je niet in te schrijven in het Duitse handelsregister. Een Nederlandse ondernemer die in Duitsland ambachtelijke diensten levert moet wel een vergunning hebben om deze dienst aan te mogen bieden. De ondernemer dient te zijn ingeschreven bij de desbetreffende 'Handwerkskammer'. Deze inschrijving kan enkele maanden duren en het bedrijf moet beschikken over een werknemer die in het bezit is van een Duits Meisterdiploma óf aan de vereisten voor een uitzonderingsvergunning voldoet. De Kamer van Koophandel in het eigen land verschaft deze vergunning. De kans op boetes is zeer groot wanneer een ambachtelijke onderneming niet bij de 'Handwerkskammer' ingeschreven staat. Onder ambachtelijke ondernemingen vallen onder meer bedrijven die werkzaam zijn in de bouw, houtbewerking, schoonmaakambachten, elektra/metaal, voeding, glas, papier en keramische ambachten en uiterlijke verzorging. Voor de meeste webwinkeliers is deze vergunning dus niet relevant.

BTW
Wanneer je gevestigd bent in Nederland en je webwinkel producten levert aan Duitse consumenten reken je gewoon Nederlandse BTW. Dit totdat je het drempelbedrag van €100.000 per jaar bereikt hebt. Wanneer je in een jaar voor €100.000 of meer aan Duitse consumenten verkocht hebt dan reken je in het jaar daarop Duitse BTW van 19%. Bij het leveren aan andere ondernemers is er sprake van een zogenaamde intracommunautaire levering. Je brengt dan Nederlandse BTW in rekening tegen een tarief van 0%. De afnemer verricht in zijn eigen land een intracommunautaire verwerving. Hij moet over het aankoopbedrag dan BTW betalen in zijn eigen land. Vaak kan hij deze BTW wel weer meteen terugvorderen. Verkoop je dus een product of dienst aan een Duitse ondernemer dan zet je op jouw factuur dat er sprake is van een intracommunautaire levering en vermeldt je het BTW tarief van 0%. Op de factuur dienen ook naam, adres en woon- of vestigingsplaats van de afnemer vermeld te worden. Verder is het belangrijk het BTW-identificatienummer van de afnemer op te factuur te vermelden. De Duitse afnemer dient dan in zijn eigen land een intracommunautaire verwerving aan te geven en hierover 19% BTW te betalen. Omzet uit intracommunautaire leveringen binnen de Europese Unie dien je aan te geven op het aangiftebiljet bij vraag 3b. Verder lever je elke kwartaal een zogeten Opgaaf Intracommunautaire Levering in bij de belastingdienst. Deze opgaaf dient overeen te komen met het totaal van de aangegeven omzet per kwartaal bij vraag 3b. Als er een verschil is dat je niet kunt verklaren dan kun je hiervoor een boete opgelegd krijgen. Bij een omzet van meer dan 400.000 euro per jaar uit intracommunautaire leveringen dien je daarbij tevens statistiekopgaaf te doen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Betaling
Het in Nederland veel gebruikte iDEAL wordt in Duitsland niet aangeboden. Vergelijkbare betaalmethoden die in Duitsland gebruikt worden zijn Giropay en de Sofortüberweisung, maar deze zijn lang niet zo groot als iDEAL is. In Duitsland wordt daarom vaak gebruik gemaakt van creditcardbetalingen, eenmalige machtigingen of overschrijvingen. Wanneer je op je website de IBAN- en BIC-nummers van je bankrekening vermeldt kunnen Duitse klanten betalingen overmaken naar je Nederlandse bankrekening. Het duurt echter wel enkele dagen eer het geld op je bankrekening staat. Wanneer je van plan bent je serieus op de Duitse markt te richten kan het lonen om een Duitse bankrekening te openen. Duitsers zullen vaak meer vertrouwen hebben in een Duits rekeningnummer en eerder met je in zee gaan dan wanneer ze moeten overmaken naar een Nederlandse rekening. Bovendien hoeft de klant dan niet aan de slag met IBAN- en BIC-nummers. ING en ABN Amro hebben vestigingen in Duitsland, je zou dus eens kunnen bekijken of zij je een rekening in Duitsland kunnen aanbieden. Vaak kun je dan je Nederlandse en Duitse rekening via hetzelfde internet account bijhouden. Ook Duitse banken kunnen een rekening voor je openen. Je zult hiervoor wel een tripje moeten maken naar Duitsland om je te identificeren. Een van de banken die een rekening voor je kan openen is Sparkasse. Ook het Amerikaanse PayPal wordt, net als in veel andere landen, in Duitsland gebruikt. Wanneer je als webwinkelier internationaal wilt verkopen is het integreren van PayPal een goede zet. Je hoeft voor Paypal-betalingen je rekeninginformatie niet te geven, de klant maakt via creditcard of het eigen PayPal-account het bedrag over naar jouw PayPal-account. Op een PayPal-account kan geld gestort worden vanaf een bankrekening. Het integreren van PayPal in je webwinkel is gratis. Ook voor de klant zijn er geen extra kosten verbonden aan het afrekenen met PayPal, behalve kosten voor het gebruik van een creditcard. Het onvangen van betalingen brengt echter wel kosten met zich mee. Je betaalt €0,35 en van 1,5 tot 3,4% van het bedrag dat je ontvangt. Let er wel op dat internationale betalingen extra kosten met zich meebrengen. PayPal hanteert voor het converteren naar andere valuta een wisselkoers voor de detailhandel die wordt bepaald door PayPal. Hierbij betaal je een marge van 2,5% bovenop de wisselkoers.

Cultuurveschillen
Al lijkt Duitsland in veel opzichten hetzelfde als Nederland, er zijn essentiële cultuurverschillen waarmee je bij het uitbreiden naar Duitsland rekening zal moeten houden. De bedrijfscultuur in Duitsland is over het algemeen een stuk formeler dan in Nederland. Men spreekt elkaar aan bij de achternaam en 'je' en 'jouw' is uit den boze. Houd hier rekening mee in je contact met klanten of leveranciers en bij het vinden van de juiste toon voor je website. Een gouden regel voor zakendoen in Duitsland is 'Leistung schafft Vertrauen': prestatie wekt vertrouwen. Met goede prestaties als ondernemer zul je Duitse consumenten voor je winnen.